Antropologiczne ujęcie tańca - ukazuje 'taniec' w nowej perspektywie, jako istotny składnik bytu pojedynczego człowieka, a także ważny i niosący wiele treści element kultury społeczności ludzkich.
Dziedzina obejmuje
- wyjaśnianie powiązań pomiędzy formami ruchu, a kulturą
- prezentacje przejawów tańca w obrębie kultury,
- przedstawienie roli, jaką taniec odgrywa w różnych kontekstach egzystencji człowieka
- wyjaśnienie - kiedy taniec staje się sztuką i jakie jest jego miejsce w życiu duchowym człowieka.
Program cyklu:
zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z historią, teorią i badaniem tańców tradycyjnych oraz ich recepcji artystycznej i edukacyjnej we współczesnej kulturze (teatr, różne formy performatyki, utrwalanie i ochrona dziedzictwa kulturowego itp.). Poszczególne zajęcia, poświęcone wybranym zagadnieniom podstawowym, prowadzone bedą w formie wykładów, seminariow, ogladu i analizy materiałów wizualnych oraz warsztatow praktycznych. Treścią cyklu będzie zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z teorią i opisem tańca i ruchu, klasyfikacją tańców oraz ich etnohistorią, prezentacja głównych aspektow antropologii tańca (i ruchu) na przykładzie wybranych kultur pozaeuropejskich: m.in. poprzez: taniec w rytuale, taniec u podstaw teatru antycznego, narodziny tańca jako rozrywki, taniec w obrzędowości rodzinnej i lokalnej, taniec jako forma komunikacji kulturowej i symbolicznej, ‘ujarzmianie’ tańca w sztuce i na scenie, taniec jako język. Poszczególne, wybrane zagadnienia przedmiotu wzbogacone zostaną o zajęcia praktyczne służące ‘ucieleśnieniu’ i doświadczaniu bezpośrednio w ruchu zagadnień poruszanych na zajęciach teoretycznych: poznanie podstawowych pojęć z zakresu labanowskiej teorii tańca, wyposażenie słuchaczy w podstawową wiedzę z zakresu labanowskiej teorii tańca, rozwijanie umiejętności analityczno-interpretacyjnego oglądu zjawisk tanecznych z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych.
Cykl zostanie poprowadzony przez antropologow tańca i ruchu, etnochoreologów, etnomuzykologów oraz tancerzy i choreografow, którzy - poza talentem i wiedzą praktyczną - dysponują rownież odpowiednią wiedzą teoretyczną na temat tańca i jego roli w kulturze.
Część 1
- antropologia tańca na tle dziedzin badań nad tańcem
- postrzeganie istoty zjawisk tanecznych w Europie w świetle definicji tańca (na wybranych przykładach pomiędzy starożytnością a współczesnością)
- sygnały a akcje podstawowe ludzkiego ciała
- formacje tańca a ich podłoże społeczne
- stabilność i labilność w ruchu ludzkiego ciała, skala wymiarów i przekątnych – ruchy centralne i peryferyjne
Część 2
- wyjaśnianie powiązań pomiędzy formami ruchu, a kulturą
- prezentacje przejawów tańca w obrębie kultury,
- przedstawienie roli, jaką taniec odgrywa w różnych kontekstach egzystencji człowieka
- wyjaśnienie - kiedy taniec staje się sztuką i jakie jest jego miejsce w życiu duchowym człowieka.
Program cyklu:
zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z historią, teorią i badaniem tańców tradycyjnych oraz ich recepcji artystycznej i edukacyjnej we współczesnej kulturze (teatr, różne formy performatyki, utrwalanie i ochrona dziedzictwa kulturowego itp.). Poszczególne zajęcia, poświęcone wybranym zagadnieniom podstawowym, prowadzone bedą w formie wykładów, seminariow, ogladu i analizy materiałów wizualnych oraz warsztatow praktycznych. Treścią cyklu będzie zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z teorią i opisem tańca i ruchu, klasyfikacją tańców oraz ich etnohistorią, prezentacja głównych aspektow antropologii tańca (i ruchu) na przykładzie wybranych kultur pozaeuropejskich: m.in. poprzez: taniec w rytuale, taniec u podstaw teatru antycznego, narodziny tańca jako rozrywki, taniec w obrzędowości rodzinnej i lokalnej, taniec jako forma komunikacji kulturowej i symbolicznej, ‘ujarzmianie’ tańca w sztuce i na scenie, taniec jako język. Poszczególne, wybrane zagadnienia przedmiotu wzbogacone zostaną o zajęcia praktyczne służące ‘ucieleśnieniu’ i doświadczaniu bezpośrednio w ruchu zagadnień poruszanych na zajęciach teoretycznych: poznanie podstawowych pojęć z zakresu labanowskiej teorii tańca, wyposażenie słuchaczy w podstawową wiedzę z zakresu labanowskiej teorii tańca, rozwijanie umiejętności analityczno-interpretacyjnego oglądu zjawisk tanecznych z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych.
Cykl zostanie poprowadzony przez antropologow tańca i ruchu, etnochoreologów, etnomuzykologów oraz tancerzy i choreografow, którzy - poza talentem i wiedzą praktyczną - dysponują rownież odpowiednią wiedzą teoretyczną na temat tańca i jego roli w kulturze.
Część 1
- antropologia tańca na tle dziedzin badań nad tańcem
- postrzeganie istoty zjawisk tanecznych w Europie w świetle definicji tańca (na wybranych przykładach pomiędzy starożytnością a współczesnością)
- sygnały a akcje podstawowe ludzkiego ciała
- formacje tańca a ich podłoże społeczne
- stabilność i labilność w ruchu ludzkiego ciała, skala wymiarów i przekątnych – ruchy centralne i peryferyjne
Część 2
- główne koncepcje w zakresie genezy tańca
- ruch sformalizowany przez akcje
- funkcje tańca
- przegląd wybranych zjawisk tańca na świecie
- dystanse, linie, kształty i dynamika ruchu
Część 3
- rytm a taniec
- harmonizowanie stabilności i labilności (koncepcja dwudziestościanu, Skala A i Skala B), bryły dynamiczne
- wzajemne relacje współczynników tańca – wysiłki podstawowe (effort graph)
- przegląd wybranych zjawisk tańca na świecie
Literatura podstawowa - antropologia tańca:
Kowalska J. - Taniec drzewa życia. Uniwersalia kulturowe w tańcu, Warszawa 1991.
Lange R. - O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, PWM, Kraków 1988.
Lange R. - Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Polski Uniwersytet na Obczyźnie, Londyn 1978.
Lange R. - Znaczenie tańca we współczesnej kulturze europejskiej: przegląd ogólny, w: Taniec – choreologia – humanistyka. Tom jubileuszowy dedykowany Profesorowi Roderykowi Langemu, red. D. Kubinowski, Instytut Choreologii, Poznań 2000.
Peterson Royce A. – The Anthropolgy of Dance, Bloomington and London 1977.
Literatura podstawowa - Labanowska Analiza Ruchu:
Laban R., Lawrence F. Ch. - Effort, London 1947.
Laban R. - Mastery of Movement on the Stage, London 1950.
Lanie R. - Ruch jako tworzywo tańca, w: „Studia Choreologica” vol. XI, 2010.
Tuska I. - (opr.), Analiza ruchu tanecznego według metod Labana – Joosa – Leedera, COPSA, Warszawa 1963 [Materiały pomocnicze dla nauczycieli szkół i ognisk artystycznych, zeszyt 63]
Newlove J., Dalby J. - Laban dla wszystkich, Warszawa 2011.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz