Muzykoterapia aktywna i możliwości jej zastosowania w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych

Cykl -  część 1 i 2

I.  Wprowadzenie teoretyczne
1. Definicja muzykoterapii
2. Krótki rys historyczny
3. Muzyka jako środek oddziaływania
4. Psychofizjologiczne determinanty percepcji muzyki
    - Anatomiczne podstawy percepcji muzyki
    - Fazy percepcji muzyki
5. Podział muzykoterapii
    - Muzykoterapia grupowa i indywidualna
    - Muzykoterapia receptywna i aktywna
6. Muzykoterapia w Polsce / muzykoterapia na świecie
7. Główne szkoły muzykoterapeutyczne
    - Szkoła Szwedzka
    - Szkoła Amerykańska
8. Światowe nurty muzykoterapeutyczne
9. Polskie nurty muzykoterapeutyczne
10. Zalety muzykoterapii
11. Trudności w muzykoterapii
12.  Materiał muzyczny a cechy odbiorcy
13. Typy odbioru muzycznego
      - Referencjaliści vs absolutyści
      - Podział wielozmysłowy
14. Interdyscyplinarność muzykoterapii
15. "Wodzenie” muzyczne
      - Oddziaływanie na poziomie fizjologicznym
      - Oddziaływanie na poziomie emocjonalnym
      - Oddziaływanie na poziomie behawioralnym
II.    Kontrakt terapeutyczny w muzykoterapii
III.   Ćwiczenia w grupach - muzykoterapia aktywna
a.  'Opis emocji w muzyce'
b.  'Dyrygent'
c.  'Kompozytor'
d.  'Portret fotograficzny'
e.  'Muzykodrama – bajka muzyczna'
f.   'Body music'
IV.   Studium przypadku – na podstawie doświadczeń własnych
V.    Ćwiczenia - muzykoterapia receptywny
a.  'Inspiracje muzyczne w rysunku'
b.  'Muzyka a nastrój'
VI.  Studium przypadku – na podstawie doświadczeń własnych

Literatura:
1. Cylulko P., Tyflomuzykoterapia dzieci. Teoria i praktyka muzykoterapii dzieci z niepełnosprawnością wzrokową, Wrocław 2004.
2. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2007. Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej. Zarys podstaw teoretycznych, Wrocław 1992.
3. Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej. Zarys podstaw teoretycznych, Wrocław 1992.
4. Natanson T., Wstęp do nauki o muzykoterapii, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1979.
5. Strzelecki W., Muzykoterapia w pracy z dzieckiem autystycznym. Zasady, metody, stan badań - w stronę muzykoterapii systemowej W: Muzykoterapia - stałość i zmiana., Red. nauk.: Paweł Cylulko, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Wrocław: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, 2014, s. 205-234.
6. Strzelecki W., Muzykoterapia systemowa jako forma wspierania rodziny, Pielęg. Pol., 2013, nr 2 (48), s. 121-127.
7. Strzelecki W., Możliwości zastosowania muzykoterapii w rehabilitacji dzieci W: Fizjoterapia w teorii i praktyce. Pod red.: Jolanta Jaworek, Bogusława Frańczuka, Kraków: Wydaw. Uniw. Jagiellońskiego, 2012, s. 402-420.
8. Strzelecki, Muzykoterapia a psychoanaliza W: Podmiot. Sztuka - terapia - edukacja. Rozwijanie potencjału twórczego. Pod red.: Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Joanny Imielskiej, Ewy Kasperek-Golimowskiej, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. Karola Marcinkowskiego, 2012, s. 11-31.
9. Strzelecki W., Cybulski M., Opieka muzykoterapeutyczna, W: Wybrane obszary opieki. Konteksty historyczne i współczesne. Pr. zbior. pod red.: Józefa Skrzypczaka, Doroty Żołądź-Strzelczyk, Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Wydawnictwo UMP, Poznań 2009, s. 199-210.
10. Strzelecki W., Terapeutyczne zastosowanie muzyki, W: Psychologia w naukach medycznych. Red. nauk.: Marcin Cybulski, Wojciech Strzelecki, Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 2010, s. 105-124.
11. Strzelecki W., Muzykoterapia w psychiatrii, W: Psychologia w naukach medycznych II, Red. nauk.: Wojciech Strzelecki, Marcin Cybulski, Marta Czarnecka-Iwańczuk, Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 2012, s. 132-148.

1 komentarz:

  1. Autorem metody i technik muzyczno-dramatycznych (MUZYKODRAMY) jest koszaliński aktor, logopeda i muzykoterapeuta - Władysław Pitak, który w drugiej połowie lat 70-tych XX wieku prowadził badania nad wpływem muzyki i treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych dzieci szkół podstawowych, a zakończył je w połowie lat 80-tych w zakresie wpływu muzykodramy w terapii dzieci nerwicowych i autystycznych. Oto niektóre publikacje na ten temat:

    1.W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeń u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18
    2.W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeń mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19
    3.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28
    4.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28
    5.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12
    6.W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13
    7.M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38
    8.W. Pitak: Agresja a jąkanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14
    9.W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44
    10.W. Pitak: Muzyka leczy ale czy łagodzi obyczaje, Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28
    11.W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, , Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19
    .

    OdpowiedzUsuń